Шукати в цьому блозі

Освітньо-кваліфікаційна характеристика вчителів біології
Основні функції вчителів біології
  1. Загальні функції:
  • організаторська;
  • аналітико-прогностична;
  • проектування.
  1. Соціально-психологічні:
  • створення сприятливого соціально-психологічного клімату в учнівському колективі;
  • створення психолого-педагогічного супроводу до уроку;
  • забезпечення учнями  свідомого життєвого вибору у ринкових умовах, бути успішним;
  • забезпечення, дотримання норм і правил техніки безпеки;
3.  Цільові:
  • сприяння розвитку та діяльності дитячих і молодіжних громадських організацій та об’єднань;
  • організація дозвіллєвої діяльності школярів.
Посадові обов'язки вчителя біології:
  • здійснює навчання і виховання учнів із урахуванням специфіки предмета, проводить уроки й інші навчальні заняття в закріплених за ним класах згідно з розподілом навчального навантаження, забезпечує під час занять належний порядок і дисципліну;
  • реалізує прийняті в школі освітні програми відповідно до навчального плану, власного поурочного плану і розкладу занять; використовує при цьому різноманітні прийоми, методи й засоби навчання;
  • забезпечує рівень підготовки учнів, який відповідає вимогам державного освітнього стандарту;
  • виконує правила і дотримується норм охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, забезпечує охорону життя і здоров'я учнів під час навчального процесу;
  • оперативно повідомляє керівників школи про кожен нещасний випадок, вживає заходів щодо надання першої долікарської допомоги;
  • вносить пропозиції щодо покращення і оздоровлення умов здійснення навчального процесу, а також доводить до відома завідувача кабінету, адміністрації про всі недоліки в забезпеченні навчального процесу, які знижують працездатність учнів;
  • проводить інструктаж учнів з правил безпеки праці під час навчальних занять з обов'язковою реєстрацією в класному журналі чи журналі реєстрації інструктажів, організовує вивчення учнями правил охорони праці; здійснює контроль за дотриманням правил (інструкції) з охорони праці;
  • веде в установленому порядку класну документацію, здійснює поточний контроль за відвідуванням і успішністю учнів за прийнятою в школі системою, виставляє оцінки в класний журнал і щоденник учня, своєчасно подає адміністрації школи звітні дані.


Функціональні обов’язки вчителів біології
  • Організовує відповідно до Статуту навчального закладу навчально-виховний процес.
  • Планує і організовує урочну та позаурочну роботу з учнями.
  • Забезпечує якість викладання й виконання навчальних програм.
  • Здійснює внутрішкільне керівництво, поточне планування навчального процесу, за рівнем навчальних досягнень учнів.
  • Повинен знати основні закономірності особистісного розвитку дітей, підлітків, молоді, специфіку їх потреб, інтересів, мотивів, ступінь їх задоволення; цілі, принципи, зміст, особливості навчально-виховної роботи в соціальному середовищі, школі, сім’ї; ефективні форми і методи навчання та виховання, спілкування; нормативне забезпечення навчально-виховного процесу; Закон України «Про освіту», Концепцію про права дитини, інші законодавчі і нормативно-правові акти та документи з питань навчання і виховання, основи трудового законодавства, правила охорони праці, техніки безпеки, дорожнього руху, пожежної безпеки; державну мову відповідно до чинного законодавства про мови в Україні.
  • Організовує підготовку і проведення державної атестації учнів.
  • Повинен уміти ефективно застосувати теоретичні професійні знання в практичній педагогічній діяльності.
  • Здійснює систематичний контроль за якістю навчально-виховного процесу.
  • Дотримується етичних норм поведінки, які відповідають громадському статуту педагога в школі, побуті, громадських місцях.
Повинен знати
Предмет викладання:
  • зміст навчальної програми курсу біологія;
  • державний стандарт вивчення  біології в загальноосвітніх навчальних закладах;
  • основні принципи та цілі «Національної доктрини розвитку освіти України у ХХІ столітті»;
  • форми забезпечення міжпредметних зв’язків;
  • дисципліни психолого-педагогічного циклу;
  • зміст підручників біології, рекомендованих МОН України.
Методику навчання:
  • форми, методи, технології і засоби навчально-виховної роботи;
  • інноваційні методики та технології навчання біології;
  • особливості організації сучасного уроку біології;
  • оптимальні форми контролю рівня навченості школярів із біології;
  • шляхи удосконалення дидактичної системи навчання біології.
Законодавчо-нормативне забезпечення:
  • Конституцію України;
  • закон України «Про мови в Україні»;
  • основи трудового законодавства;
  • державну національну програму «Освіта України ХХІ ст.»;
  • закон України «Про освіту»;
  • «Національну доктрину розвитку освіти України у ХХІ столітті».
Повинен уміти:
  • аналізувати навчальні програми, підручники з біології;
  • опрацьовувати науково-методичну літературу;
  • розробляти необхідний дидактичний матеріал для ефективного проведення класної й позакласної роботи з біології;
  • удосконалювати свою вчительську майстерність, сприяти розвитку педагогічної науки;
  • організовувати навчальний процес як соціальну взаємодію;
  • залучати особистісні ресурси учнів для розв’язання завдань життєтворчості.
Повинен володіти:
  • сучасним апаратом методології навчання біології;
  • методикою педагогічних досліджень;
  • різними видами і формами контролю рівня навчальних досягнень школярів;
  • етикетними нормами спілкування з колегами та учнями.


Ключові та базові компетентності:
  • основні уміння (читання, письмо, арифметика, слухання і мовлення);
  • мислиннєві уміння (творче міркування, розв’язування проблем, доведення, метапізнання, (metacognition) і системне мислення);
  • інформаційні уміння (набуття (acquiring) і оцінювання інформації, її організовування і підтримка, інтерпретація і повідомлення, обробка на комп’ютерах);
  • технологічні уміння;
  • уміння управління ресурсами (resource management);
  • міжособистісні (interреrsonal) уміння (формування команди, навчання, ведення переговорів і лідерство);
  • особисті уміння (відповідальність за себе, почуття власної гідності і чесності (цілісності);
  • розв’язування проблем із точки зору глобальної перспективи;
  • кооперація в роботі;
  • розуміння, толерантне прийняття і повага до культурних відмінностей;
  • здатність ненасильницького вирішення проблем;
  • критичне мислення;
  • зміна свого стилю життя заради захисту довкілля;
  • захист людських прав.
  • базові уявлення про основи філософії, психології педагогіки, що сприяють розвитку загальної культури й соціалізації особистості, схильності до етичних  цінностей, знання вітчизняної історії, економіки й права, розуміння причинно-наслідкових зв'язків розвитку суспільства й уміння їх використовувати в професійній і соціальній діяльності;
  • базові знання в галузі інформатики й сучасних інформаційних технологій; навички використання програмних засобів і навички роботи в комп'ютерних мережах, уміння створювати бази даних і використовувати інтернет-ресурси;
  • базові знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння загальнопрофесійних дисциплін;
  • інструментальні компетентності;              
  • здатність до письмової й усної комунікації рідною мовою;
  • знання іншої мови(мов);
  • навички роботи з комп'ютером;
  • навички управління інформацією;
  • дослідницькі навички;
  • розуміння та сприйняття етичних норм поведінки відносно інших людей і відносно природи (принципи біоетики);
  • розуміння необхідності та дотримання норм здорового способу життя.


Рівні володіння професійними компетентностями, педагогічною майстерністю:
елементарний – володіння знаннями для виконання педагогічних дій, предметом викладання; продуктивність навчально-виховної діяльності є низькою;
базовий – володіння основами педмайстерності: педагогічні дії гуманістично зорієнтовані, стосунки з учнями і колегами розвиваються на позитивній основі, добре засвоєно предмет викладання, навчально-виховний процес організовано методично, впевнено і самостійно;
досконалий – чітка спрямованість дій учителя, їхня висока якість, діалогічна взаємодія у спілкуванні, самостійно планує й організовує свою діяльність на тривалий проміжок часу,маючи на меті особистий розвиток школяра;

творчий – ініціативність і творчий підхід до організації професійної діяльності, учитель самостійно конструює оригінальні, педагогічно доцільні прийоми взаємодії, організовує діяльність, спираючись на рефлективний аналіз, сформовано індивідуальний стиль професійної діяльності.

Немає коментарів:

Дописати коментар