Освітньо-кваліфікаційна характеристика вчителів біології
Основні функції вчителів біології
- Загальні функції:
- організаторська;
- аналітико-прогностична;
- проектування.
- Соціально-психологічні:
- створення сприятливого соціально-психологічного клімату в учнівському колективі;
- створення психолого-педагогічного супроводу до уроку;
- забезпечення учнями свідомого життєвого вибору у ринкових умовах, бути успішним;
- забезпечення, дотримання норм і правил техніки безпеки;
3. Цільові:
- сприяння розвитку та діяльності дитячих і молодіжних громадських організацій та об’єднань;
- організація дозвіллєвої діяльності школярів.
Посадові обов'язки вчителя біології:
- здійснює навчання і виховання учнів із урахуванням специфіки предмета, проводить уроки й інші навчальні заняття в закріплених за ним класах згідно з розподілом навчального навантаження, забезпечує під час занять належний порядок і дисципліну;
- реалізує прийняті в школі освітні програми відповідно до навчального плану, власного поурочного плану і розкладу занять; використовує при цьому різноманітні прийоми, методи й засоби навчання;
- забезпечує рівень підготовки учнів, який відповідає вимогам державного освітнього стандарту;
- виконує правила і дотримується норм охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, забезпечує охорону життя і здоров'я учнів під час навчального процесу;
- оперативно повідомляє керівників школи про кожен нещасний випадок, вживає заходів щодо надання першої долікарської допомоги;
- вносить пропозиції щодо покращення і оздоровлення умов здійснення навчального процесу, а також доводить до відома завідувача кабінету, адміністрації про всі недоліки в забезпеченні навчального процесу, які знижують працездатність учнів;
- проводить інструктаж учнів з правил безпеки праці під час навчальних занять з обов'язковою реєстрацією в класному журналі чи журналі реєстрації інструктажів, організовує вивчення учнями правил охорони праці; здійснює контроль за дотриманням правил (інструкції) з охорони праці;
- веде в установленому порядку класну документацію, здійснює поточний контроль за відвідуванням і успішністю учнів за прийнятою в школі системою, виставляє оцінки в класний журнал і щоденник учня, своєчасно подає адміністрації школи звітні дані.
Функціональні обов’язки вчителів біології
- Організовує відповідно до Статуту навчального закладу навчально-виховний процес.
- Планує і організовує урочну та позаурочну роботу з учнями.
- Забезпечує якість викладання й виконання навчальних програм.
- Здійснює внутрішкільне керівництво, поточне планування навчального процесу, за рівнем навчальних досягнень учнів.
- Повинен знати основні закономірності особистісного розвитку дітей, підлітків, молоді, специфіку їх потреб, інтересів, мотивів, ступінь їх задоволення; цілі, принципи, зміст, особливості навчально-виховної роботи в соціальному середовищі, школі, сім’ї; ефективні форми і методи навчання та виховання, спілкування; нормативне забезпечення навчально-виховного процесу; Закон України «Про освіту», Концепцію про права дитини, інші законодавчі і нормативно-правові акти та документи з питань навчання і виховання, основи трудового законодавства, правила охорони праці, техніки безпеки, дорожнього руху, пожежної безпеки; державну мову відповідно до чинного законодавства про мови в Україні.
- Організовує підготовку і проведення державної атестації учнів.
- Повинен уміти ефективно застосувати теоретичні професійні знання в практичній педагогічній діяльності.
- Здійснює систематичний контроль за якістю навчально-виховного процесу.
- Дотримується етичних норм поведінки, які відповідають громадському статуту педагога в школі, побуті, громадських місцях.
Повинен знати
Предмет викладання:
- зміст навчальної програми курсу біологія;
- державний стандарт вивчення біології в загальноосвітніх навчальних закладах;
- основні принципи та цілі «Національної доктрини розвитку освіти України у ХХІ столітті»;
- форми забезпечення міжпредметних зв’язків;
- дисципліни психолого-педагогічного циклу;
- зміст підручників біології, рекомендованих МОН України.
Методику навчання:
- форми, методи, технології і засоби навчально-виховної роботи;
- інноваційні методики та технології навчання біології;
- особливості організації сучасного уроку біології;
- оптимальні форми контролю рівня навченості школярів із біології;
- шляхи удосконалення дидактичної системи навчання біології.
Законодавчо-нормативне забезпечення:
- Конституцію України;
- закон України «Про мови в Україні»;
- основи трудового законодавства;
- державну національну програму «Освіта України ХХІ ст.»;
- закон України «Про освіту»;
- «Національну доктрину розвитку освіти України у ХХІ столітті».
Повинен уміти:
- аналізувати навчальні програми, підручники з біології;
- опрацьовувати науково-методичну літературу;
- розробляти необхідний дидактичний матеріал для ефективного проведення класної й позакласної роботи з біології;
- удосконалювати свою вчительську майстерність, сприяти розвитку педагогічної науки;
- організовувати навчальний процес як соціальну взаємодію;
- залучати особистісні ресурси учнів для розв’язання завдань життєтворчості.
Повинен володіти:
- сучасним апаратом методології навчання біології;
- методикою педагогічних досліджень;
- різними видами і формами контролю рівня навчальних досягнень школярів;
- етикетними нормами спілкування з колегами та учнями.
Ключові та базові компетентності:
- основні уміння (читання, письмо, арифметика, слухання і мовлення);
- мислиннєві уміння (творче міркування, розв’язування проблем, доведення, метапізнання, (metacognition) і системне мислення);
- інформаційні уміння (набуття (acquiring) і оцінювання інформації, її організовування і підтримка, інтерпретація і повідомлення, обробка на комп’ютерах);
- технологічні уміння;
- уміння управління ресурсами (resource management);
- міжособистісні (interреrsonal) уміння (формування команди, навчання, ведення переговорів і лідерство);
- особисті уміння (відповідальність за себе, почуття власної гідності і чесності (цілісності);
- розв’язування проблем із точки зору глобальної перспективи;
- кооперація в роботі;
- розуміння, толерантне прийняття і повага до культурних відмінностей;
- здатність ненасильницького вирішення проблем;
- критичне мислення;
- зміна свого стилю життя заради захисту довкілля;
- захист людських прав.
- базові уявлення про основи філософії, психології педагогіки, що сприяють розвитку загальної культури й соціалізації особистості, схильності до етичних цінностей, знання вітчизняної історії, економіки й права, розуміння причинно-наслідкових зв'язків розвитку суспільства й уміння їх використовувати в професійній і соціальній діяльності;
- базові знання в галузі інформатики й сучасних інформаційних технологій; навички використання програмних засобів і навички роботи в комп'ютерних мережах, уміння створювати бази даних і використовувати інтернет-ресурси;
- базові знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння загальнопрофесійних дисциплін;
- інструментальні компетентності;
- здатність до письмової й усної комунікації рідною мовою;
- знання іншої мови(мов);
- навички роботи з комп'ютером;
- навички управління інформацією;
- дослідницькі навички;
- розуміння та сприйняття етичних норм поведінки відносно інших людей і відносно природи (принципи біоетики);
- розуміння необхідності та дотримання норм здорового способу життя.
Рівні володіння професійними компетентностями, педагогічною майстерністю:
елементарний – володіння знаннями для виконання педагогічних дій, предметом викладання; продуктивність навчально-виховної діяльності є низькою;
базовий – володіння основами педмайстерності: педагогічні дії гуманістично зорієнтовані, стосунки з учнями і колегами розвиваються на позитивній основі, добре засвоєно предмет викладання, навчально-виховний процес організовано методично, впевнено і самостійно;
досконалий – чітка спрямованість дій учителя, їхня висока якість, діалогічна взаємодія у спілкуванні, самостійно планує й організовує свою діяльність на тривалий проміжок часу,маючи на меті особистий розвиток школяра;
творчий – ініціативність і творчий підхід до організації професійної діяльності, учитель самостійно конструює оригінальні, педагогічно доцільні прийоми взаємодії, організовує діяльність, спираючись на рефлективний аналіз, сформовано індивідуальний стиль професійної діяльності.
Немає коментарів:
Дописати коментар