Шукати в цьому блозі

четвер, 22 серпня 2019 р.


Методичні рекомендації щодо викладання предмета «Основи здоров’я» у 2019/2020 навчальному році
Т.О.Коцур.,
методист НМЦ
природничо-математичних дисциплін ІППОЧО

У 2019/2020 навчальному році вивчення предмета «Основи здоров’я» у 6-9 класах здійснюватиметься за оновленою навчальною програмою, затвердженою наказом МОН  України від 07.06.2017 № 804, яка  розміщена на офіційному веб-сайті МОН України (http://mon.gov.ua/ activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5- 9-klas2017.html)
За типовами планами навчальними предмет «Основи здоров’я» із такими розподілом годин:
5 - 9 клас – 1 год/тиждень (35 год./рік).
В  оновленій  навчальній  програмі  «Основи  здоров’я»  зміщуються акценти в меті навчання. У такому разі головним стає учень, який навчається, а не предмет, якому навчають.
Мета предмету «Основи здоров’я» полягає у  формуванні в учнів свідомого ставлення до свого життя і здоров’я, оволодіння основами здорового способу життя, навичками безпечної для життя і здоров’я поведінки.
Одними із головних завдань навчального предмета є:
− формування у школярів стійких переконань щодо пріоритету здо-ров’я як основної умови реалізації фізичного, психічного, соціального та духовного потенціалу людини з урахуванням її індивідуальних особливостей;
− виховання у підлітків бережливого, дбайливого та усвідомленого ставлення до власного здоров’я як однієї з найвищих людських цінностей, потреби самопізнання та всебічного самовдосконалення;
− розвиток активної громадянської позиції учнів, спрямованої на збереження життя і зміцнення здоров’я згідно з основними принципами та закономірностями життєдіяльності людини в природному та соціальному середовищах;
− формування в учнів сталої мотиваційної установки на здоровий спосіб життя як провідної умови збереження і зміцнення здоров’я;
− підготовка учнів до збереження життя і зміцнення всіх складових здоров’я;
− навчання учнів методам самозахисту в умовах загрози для життя;
− навчання учнів методам самооцінки і контролю стану і рівня здоров’я протягом усіх років навчання;
− розвиток життєвих навичок учнів, спрямованих на заохочення вести здоровий спосіб життя.
− виховання свідомої особистості школяра як майбутнього громадянина, патріота своєї держави.
Конкретним результатом навчання має бути розвиток життєвих здоров’язбережувальних компетентностей учнів, зокрема,  (психосоціальних) навичок учнів, збільшення обсягу знань щодо збереження життя та зміцнення здоров’я, поглиблення навичок та умінь (зокрема  уміння приймати рішення,  протистояти негативному психологічному впливові, подолання емоцій та стресу тощо.
Особливість предмет «Основи здоров’я» визначається необхідністю впливати педагогічними методами на свідомість і поведінку учнів. Ця теза ґрунтується на визнанні того, що якість життя людини, її здоров’я, безпека і благополуччя найбільше залежать від її поведінки та способу життя.
Навчально-виховні впливи слід спрямовувати на формування у дітей позитивних цінностей, знань, ставлень, умінь і навичок, які зменшать ризик виникнення поведінкових проблем і підвищать їхній  особистісний потенціал для гармонійного розвитку та життєвого успіху.
Навчальна програма  «Основи здоров’я» відповідає на виклики сьогодення, у ній ураховано положення Концепції Нової української школи, яка є основою модернізації змісту загальної середньої освіти та реалізації основних підходів у навчанні: особистісноорієнтованого, компетентнісного, діяльнісного, інтегрованого.
У навчальній програмі «Основи здоров’я» зменшено обсяг теоретичного матеріалу, відповідно, збільшено кількість практичних робіт та частку занять, які виконують поза межами класу; збільшено кількість уроків, присвячених безпечній поведінці (Інтернет, соціальні мережі, громадські місця, підозрілі предмети, забуті речі тощо).
Змінена структура програми орієнтує вчителя на визначальне місце очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів (вимоги щодо рівня їхньої підготовки), визначені Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392). Вони задані в діяльнісній формі і є основою для розроблення матеріалів для оцінювання результатів навчання.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів поділяються на три складники, що відповідають  структурі  компетентності: діяльнісний (діяльність/уміння), знаннєвий (знання), ціннісний (ставлення).
У результативній частині програм зроблено акцент саме на уміннях і ціннісних ставленнях, що формуються в учнів при вивченні кожної теми. Це дозволяє зосередити увагу саме на діяльнісному підході.
Знаннєвий складник визначається переліком обов’язкових термінів, якими учень оперуватиме після вивчення кожної теми. 
Варіативна складова
Рекомендуємо за рахунок годин варіативної складової запроваджувати факультативи з формування здорового способу життя та профілактики  ВІЛ-інфекції/СНІДу, насамперед у 10- 11-х класах, забезпечуючи таким чином неперервність і наступність шкільної превентивної освіти щодо профілактики ВІЛ-інфекції, лікування, догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД.
Для проведення факультативних занять у закладах  загальної середньої освіти  рекомендуємо користуватися програмами та навчально-методичною літературою, схваленими МОН України.
Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів.
Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється відповідно до орієнтовних вимог до оцінювання, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти».
Об’єктом оцінювання навчальних досягнень учнів з основ здоров’я є  знання, вміння та навички,  емоційно-ціннісне ставлення до навколишньої дійсності, правила поведінки учнів в життєвих ситуаціях.
Зміст завдань для перевірки навчальних досягнень з теми має відповідати очікуваним результатам навчання учнів, визначеним програмою, та критеріям оцінювання. Завдання для перевірки навчальних досягнень мають спиратися не тільки на базові знання учнів, а й на вміння їх застосовувати.
Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів має відбуватися постійно, на усіх етапах розвитку здоров’язбережувальних компетентностей. Особливістю оцінювання здоров’язбережувальної діяльності дитини є відзначення як позитивного навіть мінімального досягнення в школі, вдома, у  громаді, для чого необхідна тісна співпраця учителя з батьківською громадою.
Основними видами оцінювання навчальних досягнень учнів з основ здоров’я є поточне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне).
Контрольні роботи у процесі вивчення інтегрованого курсу «Основи здоров'я» не передбачено.
Практичні роботи з основ здоров’я проводяться у межах певного уроку і є його невід’ємною частиною, тому окремо практична робота не оцінюється.
При оцінюванні навчальних досягнень учнів необхідно враховувати володіння ними здоров’язбережувальними компетентностями, що виражаються у дієвості знань, умінь і навичок, мотивації до здорового і безпечного способу життя та його дотримання.
В основу оцінювання навчальних досягнень учнів покладено характеристики навчальних досягнень учнів, які адекватно відображають рівень оволодіння ними здоров’язбережувальними компетентностями.
Враховуючи вище викладене, пропонуємо розглянути подані матеріали на засіданнях районних/міських методичних об’єднань учителів біології та прийняти відповідні рекомендації стосовно підвищення ефективності викладання біології у 2019/2020 навчальному році. Стежити за інформацією на сайтах МОН, ІМЗО, ДОН, ІППОЧО, яка може бути оновлена.
Підручники з основ здоров’я:
-    підручник «Основи здоров’я. 5 клас» – автори: Т. Є. Бойченко, С. В. Василенко, І. П. Василашко, Н. С. Коваль, О. К. Гурська, видавництво «Генеза»;
-    підручник «Основи здоров’я. 5 клас» – автори: І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко, видавництво «Алатон».
-    підручник «Основи здоров’я. 6 клас» – автори: Т. Є. Бойченко, С. В. Василенко, І. П. Василашко, Н. С. Коваль, О. К. Гурська, видавництво «Генеза»;
-     підручник «Основи здоров’я. 6 клас» – автори: І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко, видавництво «Алатон»;
-   «Основи здоров’я» - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.);
-   «Основи здоров’я» - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Тагліна О. В.);
-   «Основи здоров’я» - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Бойченко Т. Є., Василашко І. П., Гурська О. К., Коваль Н. С.);
-   «Основи здоров’я» - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Поліщук Н. М.);
-   «Основи здоров’я» - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Василенко С. В., Гущина Н. І., Коломоєць Г. А.).


Немає коментарів:

Дописати коментар